Saturday, September 05, 2009

Gabungan Guru & Ayah: Dr Zaghloul Raghib an-Naggar (part 1)

Saya mula-mula medengar Dr. Zaghloul berceramah di daam majlis berbuka puasa 10 muharam bersama Dr. Abdul Sabur Saheen. Ketika beliau memperingatkan kesetiaan dan cinta Saiyyidina Abu Bakar terhadap Saiyyidina Rasulullah ,Saiyyidina Abu Bakar ketika dalam perjalanan hijrah ke Madinah telah berpitar-putar dari kanan ke kiri, depan dan belakang Rasulullah, ketika ditanta oleh rasulullah, dia menjawab yang dia bimbang ada yang cuba memanah Rasulullah dari arah-arah itu, biarlah dia jadi menjadi penghadangnya; Dr. Zaghloul telah terisak-isak menangis. Warga pelajar terdiam dan turut menghayati gelombang dalaman Dr. Zaghloul ketika itu. Majlis itu diadakan di perkarangan student's living line. Itu adalah pada awal tahun 1980.

Saya tiba di Dhahran ketika peristiwa Juhaiman al-Otaibi dan pengikutnya memasukki Masjid al-Haram. Ianya merupakan detik sejarah yang terawal yang berlaku pada pintu gerbang kurun ke 15 hijrah dalam kalendar ummah ini.

Saya memang menaruh harapan untuk mengenali Dr. Zaghloul secara yang lebih dekat. Alhamdulillah, kesempatan itu diperolihi dengan mudah kerana saya mengambil jurusan geology, Dr. Zaghloul adalah professor di jabatan tersebut. Saya telah berkesempatan mengambil courses yang diajar oleh beliau. Beliau memang tekun mengajar kami, sehingga pernah ketika kami mengambil Petroleum Geology , satu kursus yang 3 jam kredit, beliau telah meminta kami mengadakan kelas-kelas malam untuk beliau menghabiskan bahan-bahan yang beliau mahu ajarkan. Sebahagian daripada kami telah merungut kepada beliau yang pada semester sebelumnya beliau mengajar subjek yang sama kepada graduate students, tidak sebanyak itu bahan yang beliau ajarkan. Dengan senyum beliau menjawab ilmu adalah amanah, maklumat yang beliau perolihi sekarang lebih banyak daripada bahan yang terkumpul pada semester sebelumnya, dan beliau perlu mencurahkan segala maklumat itu. Kami sekadar mengeluh...

Menjelang peperiksaan beliau dengan nada yang serious memberi kami amaran agar jangan sekali-kali meniru jawaban rakan. Sekiranya sikap amanah dan jujur tidak terbentuk dengan proses pembelajaran yang telah dilalui, maka ianya adalah sesuatu kegagalan, Maka seseorang yang ditangkap meniru walaupun satu perkataan dalam soalan 'fill in the blanks' akan diberi markah gagal. Dan sesiapa yang sekadar menulis nama dan menghantar kertas jawaban kosong akan diberi gred 'c'; kerana paling kurang dia telah belajar menjadi seorang yang jujur!

Bagi beliau sekiranya pelajar yang sentiasa hadir kelas, membuat segala assignments yang diberi tetapi masih gagal untuk mendapat sekurang-kurangnya gred 'c', maka kesalahannya adalah di atas pensyarah. Dia lah yang sebenarnya gagal memahamkan pelajarnya untuk paling minima mendapat gred c. Dr. Zaghloul juga sangat meneliti grammar mistakes yang dibuat oleh pelajar dalam menulis jawaban.

Saya dianugerahi Allah kesempatan untuk bergaul dengan beliau secara dekat ialah ketika kami, pelajar tahun 4 membuat field trip selama 44 hari, bermula dari Dhahran ke sempadan Iraq (pekan Arar), kemudian ke sempadan Jordan (pekan Turaif), menyulusuri rock-out crops yang sangat kaya dengan fossils. Di kawasan ini kami banyak tertumpu kepada batu-batu yang mempunyai kandungan phosphate. Kemudian turun ke Tabuk, sebuah bandar kecil yang sangat bersih dan aman. Apa yang disebut oleh Muhammad Asad dalam bukunya The Road To Mecca tentang kebersihan Tabuk masih merupakan kenyataan sehingga kini. Granitic rocks-nya yang berwarna hitam melahirkan anggapan yang persekitarannya sungguh bersih. Kami juga melalui pekan lama Dummatu al-Jandal. Kubu yang digunakan semasa pemerentahan aiyyidina Umar masih ada kesan-kesannya di sini. Rock outcrops-nya juga sangat berwarna-warni.

Kami turun melalui kawasan yang berhampiran dengan Madain Soleh pada waktu hampir maghrib. Mula-mulanya Dr. Zaghloul bercadang agar kami berkhemah di situ kerana sandstones di bukit-bukitnya yang terpahat itu sangat menarik. Tetapi apabila diperingatkan pesan Rasulullah kepada para sahabat agar melalui kawasan itu dengan kadar yang segera, maka cadangan itu dibatalkan. Kami terus turun ke Madinah.

Dalam pengembaraan ini, Dr. Zaghloul tidur di dalam caravan, dan kami para pelajar akan memasang khemah sebagai tempat tidur. Tukang masak kami adalah seorang dari Yaman, yang kerap mengunyah daun qat dan dibantu oleh seorang pemandu dari Pakistan. Sepanjang malam-malam yang kami lalui ini, Dr. Zaghloul akan melaungkan azan sembahyang subuh dan kemudian mengejutkan kami dari tidur. Memang kami sangat letih, sepanjang-panjang ada cahaya matahari kami memanjat bukit dan menuruni lembah untuk mengutip samples batu-batan. Bagaimana Dr. Zaghloul yang ketika itu berumur 52 tahun begitu bertenaga berbanding kami yang berumur awal 20'an.

Beliau memberitahu kami yang beliau telah menghabiskan satu juz setengah al-Quran sebelum beliau melaungkan azan subuh pada setiap pagi. Pada suatu petang saya menaiki truck yanbg dipandu oleh rakan Abdul Karim az-Zahrani bersama Dr. Zaghloul, beliau mengeluarkan buku kecil al-Mathurat, lalu saya bertanya kenapa perlu beliau membacanya dari naskhah, sepatutnya beliau telah menghafalnya. Beliau mengatakan yang beliau membaca dari naskhah itu kerana untuk meneliti kesilapan cetakan, cetakan Lubnan yang beliau teliti terdapat beberapa kesilapan.

Seorang pelajar sarjana, Waseem dari Pakistan pernah bertanya kepada Dr. Zaghloul ketika kami sama-sama memanjat bukit, adakah mulut beliau yang sentiasa kumat-kumit itu kerana membaca doa agar ditemui out-crops yang berbaloi. Beliau mengatakan tidak, tetapi beliau mengulang-ulangi kalimah syahadah agar batu-batu dan tumbuhan di situ akan menjadi saksi di depan Allah kelak yang beliau melafazkan syahadah.

Masa dalam perjalanan ini banyak memberi peluang kepada kami untuk mengenali beliau. Beliau seorang yang sangat menjaga makanannya. Beliau memberitahu ketika beliau sedang menghabiskan pembelajaran Phd-nya di Wales University, untuk masa 2 tahun beliau hanya memakan kekacang dan tamar (nuts & dates) , sehinggalah beliau menemui rakan dari Pakistan yang menyediakan masakan makanan halal untuk beliau.

Beliau mudah untuk menguasai sesuatu bahasa, beliau menulis profesional papers dalam bahasa Inggeris, Peranchis, German dan Arab. Beliau juga dapat membaca bahasa Russia (kerana pernah bekerja dengan geologis Russia di kawasan Aswan. Masir selama 6 bulan), Latin dan Welsh. Beliau adalah pelajar terbaik di seluruh Masir ketika tamat sekolah menengah.

Beliau memperolihi Phd ketika berumur 28 tahun, appendix thesis-nya tentang fossil in Upper Egypt telah diterbitkan oleh British Museum. Dan pada tahun 1982, ianya telah dicetak untuk kali ke 20. Beliau juga terlibat dalam explorasi minyak di North Sea,UK. Agaknya bagi batu-batan cretaceous, beliau merupakan tokoh no.1 dunia. Ketika meneliti microscope bagi rock thin sections yang kami sediakan dari samples yang dibawa balik dari field trip, dengan mudah beliau mengenal pasti nama-nama fossil termasuk planktonic dan benthonic. Saya menanyakan beliau bagaimana beliau mampu mengecam begitu banyak bentuk fossil yang terpotong dari sudut-sudut yang berbeza, beliau menjawab itu adalah anugerah Allah, sehingga Prof Allen Woody yang menjadi supervisor beliau ketika menyediakan thesis Phd juga hairan dengan kekuatan ingatan dan pengecaman beliau itu, sehingga beliau boleh merujuk secara spontan mukasurat rujukan dalam pengenalan fossils tersebut.

Kembali kepada cerita perjalanan field trip itu, dalam perjalanan ke Madinah. Abdul kareem mendatangi saya dan mengatakan Dr. Zaghloul mengajak saya untuk menaiki truck bersama beliau. Dalam perjalanan tersebut, beliau berulang-ulang kali menyebut "kita akan menziarahi Rasulullah". Sehingga saya tertanya beliau bagaimana boleh beliau begitu excited untuk menemui Rasulullah, seolah-olah Rasulullah yang masih hidup. Beliau menjawab dengan spontan "wallahi, yang akan kita ziarah adalah Rasulullah yang hidup". Saya bertanya bagaimana boleh beliau membuat kenyataan sedemikian, Beliau mulai bercerita panjang dengan penuh ingatan dan kenangan yang begitu menyentuh jiwa saya.

Beliau mengatakan beliau mulai berjinak-jinak dengan Ikhwan al-Muslimin ketika umurnya 13 tahun, ketika itu Imam Hassan al-Banna datang memberi ceramah di masjid di kawasan kediaman keluarga beliau. Selepas ceramah itu ramai yang memberi bai'ah kepada Imam Hassan al-Banna termasuklah beliau.
Ketika beliau belajar di Cairo University, beliau aktif dengan kegaiatan Ikhwan, dan ketika beliau mula menyambung pelajarannya di peringkat sarjana, beliau telah ditangkap di atas tuduhan cuba menggulingkan kerajaan Jamal Abdul Naseer secara pemberontakan bersenjata. Beliau telah dikurung bersama rakan-rakan dari Ikhwan dalam inner prison, iaitu penjara dalam penjara. Kawasan yang dikhaskan untuk banduan yang dianggap mengancam. Beliau diseksa, dibenarkan ke tandas hanya kadar 10 minit dalam masa 24 jam. Dipertontonkan penyeksaan ke atas rakan yang lain sehingga yang diseksa itu meninggal dunia.

No comments: