Sunday, September 13, 2009

Dr.Ishaq Zafar Ansari: Cendiakawan Islam Berpekerti Sopan

[Saya membuat catitan ini antara lainnya agar anak-anak saya mengetahui siapakah orang-orang yang telah berjasa kepada ayah mereka. Siapakah yang telah membentuk sikap dan faham ayah mereka.]

Selepas menduduki MCE, saya telah menghantar surat kepada Kedutaan Saudi di Kuala Lumpur bertanyakan mana-mana universiti yang ada di negara itu yang ada menawarkan kursus-kursus sains dan teknikal yang boleh saya pohon.

Kedutaan Saudi telah membalas surat itu dengan memberi alamat University Of Petroleum & Minerals, Dhahran. Saya telah menghantar surat permohonan kepada University tersebut, kemudiannya saya telah memaklumkan peluang ini kepada rakan saya, Abdul Ghani Sidek.

Dipendekkan cerita, kami telah dihubungi oleh Saudara Anwar Ibrahim, yang ketika itu adalah presiden ABIM yang mempunyai pejabat bersekali dengan sekolah swasta Yayasan Anda di Jalan Lemah Pantai. Kami telah mengunjungi beliau, beliau telah ditanyai oleh Dr. Fahd ad-Dakhil, salah seorang dekan di universiti tersebut, tentang ehwal kami ketika beliau menghadiri suatu persidangan . Beliau telah memberi recommendation yang baik kepada kami. Alhamdulillah permohonan kami diterima.

Setiba kami di sana , tentu agak senang kami temui peribadi-peribadi yang mengenali Saudara Anwar, termasuklah Dr. Ishaq Zafar Ansari. Beliau mengajar Islamic subjects dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris.

Pada masa itu ada perkara-perkara yang dibangkitkan oleh Dr. Ishaq yang tidak saya setujui, dan seperti biasa saya akan nyatakan pendirian saya secara jelas. Beliau adalah seorang pendidik yang sangat lapang dada, dia melayani kerenah saya dengan lembut dan penuh kasih-sayang.

Agaknya yang paling berkesan kepada kefahaman saya daripada lectures beliau ialah perspective yang betul dalam memahami perselisihan antara sahabat-sahabat Rasulullah. Beliau telah menyemai rasa hormat terhadap semua sahabat-sahabat Rasulullah dengan jayanya.

Kedua agaknya beliau mengajar saya untuk tidak taassub dengan mentor kita, saya pernah memaklumkan kepada beliau yang ada non-muslim di Aramco, yang tidak dapat menerima tulisan Maulana Maududi tentang sikap non-muslim di dalam bukunya Al-Hijab. Bagi mereka Maulana Maududi telah mengambil contoh extreme di dlam masyarakat barat, umpamanya nude beach pada tahun 1920'an di Amerika, sepatutnya Maulana Maududi mengambil sesuatu yang norms di dalam masyarakat barat. Dr. Ishaq dengan mudah bersetuju dengan kritikan mereka. Sedangkan beliau adalah seorang yang sangat rapat dengan Maulana Maududi, Maulana Maududi tidak berpuas-hati dengan terjemahan Inggeris bagi kitab tafsir al-Quran-nya, dan dia meminta Dr. Ishaq menterjemahkannya semula.

Beliau menyaran agar kami berwaspada dan jangan bertindak sesuka hati dalam menjalankan kerja-kerja dakwah. Beliau memberitahu ayahnya, Maulana Zafar Ansari, bekas ahli parlimen bagi Karachi telah bertemu pihak polis untukmembebaskan beberapa pelajar dari kumpulan Jamiatu at-Talabah yang di tahan. Beliau mengatakan kegiatan mereka tidak mengancam keselamatan negara.Seorang pegawai polis kemudiannya telah memainkan pita rakaman ucapan-ucapan oleh beberapa indidvidu daripada kumpulan ini yang jelas menunjukkan dalam semangat yang memarak, mereka telah mengatakan mereka sanggup berdepan & menggulingkan kerajaan. Rupa-rupa perjumpaan yang diadakan di tempat yang terpecil itupun telah dapat dikesan dan percakapan mereka telah dirakam oleh pihak polis!

Selepas saya kembali ke tanahair, saya berjumpa dengan beliau sekali sahaja, iaitu ketika Persidangan Antarabangsa Imam as-Syafi'ie yang diadakan di Hilton, PJ. Beliau mengadu yang beliau mengalami sakit diabatik, dan perlu menyuntik insulin. Beliau mengatakan ketika beginilah baharu kita sedar mahalnya puasa di bulan Ramadan, yang kita take for granted selama ini; iaitu kita berpuasa tanpa merasa nilai mahalnya sehingga kita tidak berupaya puasa lagi. Bagaimanapun kata beliau Alhamdulillah, beliau masih berkesempatan berpuasa, masih dibenarkan oleh doktor.

Ketika melakukan ibadat haji pada 4 tahun yang lepas, saya dan rakan-rakan telah menjadi tamu bagi Dr. Khayyat, bekas rektor International Islamic University di Nigeria, beliau adalah seorang rakan kepada Dr. Ishaq. Beliau memberitahu saya yang Dr. Ishaq masih di Islamabad bagaimanapun isteri beliau telah meninggal dunia.

Saya sangat berharap Allah mentaqdirkan saya berpeluang menemui Dr. Ishaq Zafar Ansari selepas sekian lama tidak bertemu mata. Semoga Allah menganugerahi kesejahteraan kepada beliau di dunia dan di akhirat.

Seorang lagi Ansari yang menjadi guru kepada saya ialah Dr. Abdul Haq Ansari, saya mengenali dia melalui tulisannya tentang ajaran-ajaran Syaikh Ahmad Sirhindi terlebih dahulu. Dia seorang yang sangat mengkagumi Maulana Maududi, sehingga pernah suatu hari saya memaklumkan kepadanya tentang tulisan Maulana Abu Hasan an-Nadwi 'Appreciation & Understanding Of Islam By Modern Men', yang mana buku itu khusus untuk mengeritik pandangan-pandangan Maulana Maududi dalam buku The Four Basic Quranic Terms , dia terus memberi respon yang buku itu ditulis selepas maulana Maududi meninggal, saya mengatakan tidak begitu kerana di dalam muqadimahnya, Maulana Abu Hasan menyebut yang beliau telah menghantar senaskah buku itu kepada Maulana Maududi, dan Maulana Maududi telah berterima-kasih dan meminta beliau memeriksa tulisan-tulisan lain oleh beliau dalam semangat yang sama. Lalu Dr.Abdul Haq berkata agaknya sewaktu itu Maududi sudah tidak sihat lagi!

Tidak disangka-sangka saya berjumpa semula dengan Dr. Abdul Haq di dalam bilik pejabat Ustaz Muhammad Akif di Raudah, Kaherah pada 3 tahun yang lalu. Ketika mula-mula melihat beliau saya terasa seolah-olah perlu bertemu, lalu saya menanyakan kepada salah seorang pengiring beliau, who is this gentleman?. Dia menjawab "he is Prof. Dr. Abdul Haq Ansari, the Amir of Jamaitu al-Islami of India". Lalu menghampir beliau dan bertanya "don't you recognise me?". Dia sudah tidak dapat mengingati paras saya, hanya selepas diperkenalkan nama saya oleh Ustaz Muhammad Akef, beliau bangun memeluk saya dalam keadaan hampir menitik air mata. Dia menceritakan dia bertanya-tanya ke mana saya menghilang dan dengan jamaah mana saya mengabungkan diri dari rakan-rakan yang mengenali saya.Setelah saya memaklumkan saya di Malaysia dan masih tidak mengabungkan diri saya dengan mana-mana jamaah, dia mengerakkan kepalanya perlahan-lahan dan mengucapkan "you're still like before, never change". Rupanya dia masih ingatkan sikap saya dahulu-dahulu....

Alhamdulillah di atas nikmat mengenali guru-guru yang sangat berjasa ini

No comments: