ALLAH: KALIMAH SUCI YANG DIPERSOALKAN
Pendahuluan:
Mutaakhir ini banyak kalangan yang mempersoalkan kewajaran penggunaan
kalimah Allah bagi golongan non-muslim, terutama penggunaannya di dalam
terjemahan Bible versi Bahasa Melayu. Ianya bukan setakat berkisar pada perbincangan ilmiah, bahkan
telah menyebabkan beberapa demostrasi dianjur untuk membantah penggunaan
tersebut.
Dewan Syura PAS memutuskan yang kalimah Allah tidak dibenarkan digunakan
di dalam terjemahan Bible. Sebelum itu, Dato Dr. Harun Din telah mengeluarkan
kenyataan: sesiapa yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh non-muslim
dalam urusan agama mereka boleh menyerumuskan orang itu kepada syirik dan
murtad. Kenyataan seumpama ini telah mendapat sokongan dari Ketua Dewan Ulama
PAS Ustaz Harun Taib, Mufti Perak Datuk Harusani serta mantan Mufti Johor Dato
Nuh Gadut. Sementara Pertubuhan Muafakat telah mengadakan seminar khas untuk
membentang isu ini.
Sebelum ini kita membaca yang Syaikh Yusuf Qardawi membuat kenyataan
khas untuk menegaskan tiada larangan di dalam Islam bagi non-muslim terutama
kristian daripada menggunakan kalimah Allah. Agaknya ulama dari Negara Arab
yang mempunyai penduduk asalnya yang beragama Kristian seperti di Masir , Syria
atau Iraq tidak dapat memahami sepenuhnya bagaimana isu ini menjadi bahan
perdebatan dan telah menjadi isu
sensitive dan sensasi di Negara kita. Memandangkan golongan kristian tersebut
telah menggunakan kalimah Allah di dalam upacara keagamaan mereka berkurun
lamanya.
Pihak-pihak yang dilihat bersikap liberal dan permissive dalam nilai dan
amalan keagamaan pula menyatakan tidak
ada sebarang masaalah bagi non-muslim menggunakan kalimah Allah. Sikap ini dilihat sebagai sikap
pragmatic dan accommodative yang mencerminkan sikap tidak menjunjung tinggi kepentingan
agama di atas segala pertimbangan dan kepentingan selainnya. Mereka kemaruk
sokongan dengan apa cara sekalipun.
Sementara itu di Negara-negara barat sebahagian besar golongan agama
kristian menolak istilah God diterjemah
sebagai ‘Allah’. Mereka mengatakan Allah itu bukannya God yang disebut di dalam
Bible, sifat God mereka begitu berbeza daripada sifat Allah. Bahkan mereka
mengatakan ‘Allah’ itu asalnya salah suatu daripada dewa-dewa sembahan orang
Arab, iaitu Dewa Air. Bagaimanapun dalam polemik ini, sebahagian golongan agama Kristian , terutama
mereka yang asal Arab atau yang pernah bertugas di Negara Ummah Islam ada yang menerima
God itu disebut ‘Allah’.
Kalimah Allah
Di dalam kitab-kitab yang membincangkan syarah bagi Asma al-Husna, ulama
telah membincangkan dengan panjang lebar tentang asal kalimah mulia ini. Semada
ianya kata khusus atau kata terbitan ( mushtaq).
Allah adalah seagung-agung daripada segala Nama, paling melengkapi bagi
segala makna-Nya. Ianya adalah nama khas ( Ismu al-Zat) , iaitu Zat yang qadim dan sempurna qudrah-Nya. Haram menamakan sesuatu
selain-Nya dengan nama ini. Dia-lah yang menjadikan selain daripada-Nya.
Perkara yang dijadikan apabila sedar tentang Penjadinya, maka wajib
atasnya tunduk dengan taat kepada-Nya
dan merendahkan dirinya dengan beribadat kepada-Nya.
Ianya nama yang paling lengkap bagi segala makna-Nya sehingga segala
Nama-Nama (dari Asma al-Husna) dan Sifat Kesempurnaan dinisbahkan untuk-Nya .
Kalimah suci ini tidak dinamakan pada sesuatu melainkan bagi-Nya semata-mata.
Tuhan (Rab) langit dan bumi dan apa
yang ada di antara keduanya, maka sembahlah Dia, dan berteguh-hatilah dalam beribadat kepada-Nya, adakah engkau
mengetahui ada yang dinamakan sama dengan-Nya?. [Maryam:
65]
Sebahagian
mufassir mengatakan yang tiada sesuatupun dinamakan Allah kecuali Allah, dan ini menjadi
sebahagian daripada mukjizat bagi Rasulullah sollahu ‘alaihi wasallam kerana
tiada ada orang kafir yang dapat mencabar kebenaran ayat ini. Sebahagian
mufassir memahami ianya menunjukkan tiada ada yang lain menyamai Allah pada
kebesaran-Nya dan kehebatan-Nya.
Kesan Nama
Allah Pada Jiwa Mukmin
Nama ini mempunyai keagungan dan kehebatan bagi orang beriman. Ianya
adalah kalimah zikir. Nama mulia berkesan
secara mendalam kepada orang-orang yang beriman.
الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ
قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
Orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gementar
hati-hati mereka, dan orang yang sabar di atas apa yang menimpa mereka dan
mereka yang mendirikan sembahyang, dan dari apa yang kami rezkikan mereka,
mereka infaqkan. [al-Haj: 35]
أَلَمْ
يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا
نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ
فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ
فَاسِقُونَ
Apakah belum tiba masanya bagi
orang-orang yang beriman, bahawa khusyu’ hati-hati mereka bagi menyebut Allah dan apa yang diturunkan dari
Kebenaran. Dan janganlah mereka menjadi
seperti ahlu al-Kitab yang sebelum
mereka , yang telah lama jarak masa (antara mereka dan nabi mereka) lalu hati
mereka menjadi keras dan kebanyakan mereka adalah golongan fasiq
[al-Hadid:16]
Bertentangan pula mereka yang kafir, mereka menjadi keluh-kesah apabila
disebut nama Allah:
وَإِذَا
ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
Dan apabila Allah satu-satu-Nya(Tuhan)
niscaya timbullah kebencian di hati
mereka yang tidak beriman kepada akhirat. Dan apabila disebut
(sembahan-sembahan) selain daripada-Nya, niscaya mereka bergembira. [ az-Zumar: 45]
ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلاَةَ وَمِمَّا
رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ * أُوْلۤـٰئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ
دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman
apabila disebut Nama Allah, gementarlah hati-hati mereka. Dan apabila dibaca
Ayat-Ayat-Nya bertambahlah iman mereka, kepada Allah mereka bertawakkal. Mereka
adalah mukmin yang sebenar, bagi mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhan
mereka, serta keampunan dan rezeki yang mulia. Iaitu mereka yang mendirikan
sembahyang dan dari apa yang Kami rezekikan,mereka memberi infaq [al-Anfal: 2-4]
Orang-orang yang beriman dan menjadi
tenteram hati-hati mereka dengan mengingati Allah, sesungguhnya dengan
mengingati Allah-lah hati-hati menjadi tenteram
[ar-Rad: 28]
Penggunaan
Kalimah Allah di dalam al-Quran.
Apabila kita
melihat penggunaan kalimah Allah yang terdapat di al-Quran di dalam belbagai
konteks yang berkaitan dengan golongan kafir; agaknya dengan mudah kita akan
temui bahawa memang jelas ada orang kafir mempercayai wujudnya Allah;
bagaimanapun kekufuran mereka berpunca dari dua perkara (1) mereka
mensyirikkan Allah dengan sembahan-sembahan lain. (2) mereka menyifatkan Allah
dengan sifat-sifat yang tiada layak bagi Allah.
Allah menyebut
tentang persoalan ini:
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ
خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُون
Dan sekiranya engkau
bertanyakan mereka; “siapah yang menjadikan mereka?”. Mereka akan menjawab ;
“Allah”, Maka bagaimana boleh mereka berpaling? [az-Zukhruf :87]
وَلَئِن
سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ
أَفَرَأَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ
هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ
رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ
Dan jika kamu bertanya mereka;
“Siapakah yang menjadikan langit dan bumi?”.niscaya mereka menjawab ;
“Allah”.Katakan: Adakah kamu melihat
(kuasa yang ada pada) apa-apa yang kamu sembah selain Allah: sekiranya
Allah mengkehendaki kemudaratan kepadaku, adakah mereka itu berkuasa meolak
kemudaratan itu?. Atau apabila allah mengkehendaki rahmat kepadaku, dapatkah
mereka menahan rahmat itu?. Katakan: Memadailah bagiku Allah , kepada Dia-lah
bertawakkalnya mereka yang bertawakkal” [az-Zumar: 38]
وَلَئِن
سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ
لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُون
Dan Jika kamu bertanya mereka:
“siapakah yang menjadikan langit dan
bumi?”. Niscaya mereka akan menjawab: “Allah”. Katakan : “segala pujian bagi
Allah, bahkan kebanyakan daripada mereka tidak mengetahui” [Luqman: 25]
Katakan: “Siapakah Tuhan (Rab)
bagi langit dan bumi?”. Mereka menjawab:
“Allah”. Katakan: “adakah kamu mengambil selain-Nya sebagai auliya, mereka yang
tiada memiliki manafaat mahupun mudarat bagi diri mereka sendiri. [ar-Rad:16]
قُل لِّمَنِ ٱلأَرْضُ
وَمَن فِيهَآ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
* سَيَقُولُونَ لِلَّهِ
قُلْ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ * قُلْ مَن رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ ٱلسَّبْعِ وَرَبُّ ٱلْعَرْشِ
ٱلْعَظِيمِ * سَيَقُولُونَ لِلَّهِ
قُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ * قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجْيِرُ
وَلاَ يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
* سَيَقُولُونَ لِلَّهِ
قُلْ فَأَنَّىٰ تُسْحَرُونَ * بَلْ أَتَيْنَاهُمْ
بِٱلْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
* مَا ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ
مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَـهٍ إِذاً لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَـٰهٍ بِمَا
خَلَقَ وَلَعَلاَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ سُبْحَانَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * عَالِمِ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَادَةِ فَتَعَالَىٰ عَمَّا
يُشْرِكُونَ
Katakan: “kepunyaan siapakah
langit dan bumi, jika kamu mengetahui”.
Nanti mereka menjawab : “Kepunyaan Allah”. Katakan: “tidakkah kamu
mendapat peringatan”. Katakan: “siapakah Tuhan (Rab) bagi tujuh langit dan
Tuhan Arasy yang agong?”. Nanti mereka menjawab: “Allah”. Katakan : “kenapa
kamu tidak bertaqwa?”. Katakan:
“Siapakah yang di Tangan-Nya kekuasaan atas segala sesuatu?, Dia yang
mememlihara dan tiada yang memelihara-Nya, jika kamu benar-benar mengetahui”.
Nanti mereka menjawab: “kepunyaan Allah”. Katakan: “kenapa kamu sampai
tertipu?”. Bahkan Kami telah datangkan kebenaran bagi mereka, dan sesungguhnya
mereka mendustai. Allah tidak mengambil anak dan tiada sembahan selain-Nya dan
tiada tuhan berserta-Nya . Kalau ada tentu masing-masing tuhan(ilah) berpisah
bersama makhluk yang dijadikan-Nya dan setengahnya mengalahkan yang lain.
Mahasuci Allah daripada apa yang mereka sifatkan. Tuhan yang mengetahui yang
ghaib dan yang nyata, maka mahasuci Tuhan daripada apa yang mereka sifatkan.” [al-Mukminun: 84-92]
Orang-orang
kafir beriman kepada wujudnya Allah tetapi mereka telah mensyirikkan Allah
dengan sembahan-sembahan yang lainnya. Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebut
kesesatan dan pendurhakaan mereka ini serta mengajak mereka kepada Tauhid:
Nanti akan berkata orang-orang
muyrikin : “kalau Allah menghendaki, niscaya tiadalah kami mensyirikkan-Nya,
tidak pula bapa-bapa kami, dan tiadalah kami mengharamkan sesuatu daripada yang
tersebut”. [al-An’am:148]
Katakan: Segala pujian bagi
Allah dan kesejahteraan ke atas hamba-hamba-Nya yang terpilih, Adakah Allah lebih baik daripada apa yang
mereka sekutukan? [an-Naml:50]
Siapakah yang dapat memberi petunjuk
kepada kamu dalam kegelapan di daratan dan di lautan, dan siapa yang menghantar
angin sebagai khabar gembira sebelum rahmat-Nya (hujan), adakah ada tuhan
(ilah) lain berserta Allah?. Maha Tinggi Allah dari apa yang mereka sekutukan [an-Naml:63]
* وَيَقُولُونَ
أَئِنَّا لَتَارِكُوۤاْ آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ *إِنَّهُمْ كَانُوۤاْ
إِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ ٱللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang apabila
dikatakan kepada mereka : “tiada Tuhan (ilah) kecuali Allah”. Niscaya mereka
menjadi takabbur. Dan mereka berkata: “apakah kami meninggalkan
sembahan-sembahan(ilah-ilah) kami kerana seorang penyair yang gila?” [ As-soffat: 35-36]
Dan sembahlah Allah serta jangan kamu
mensyirikkan-Nya dengan sesuatupun [an-Nisa’: 36]
Sesungguhnya Allah tiada
mengampuni sekiranya Dia disekutukan
dengan selain-Nya, dan Dia mengampun apa yang selain daripada demikian kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya . Dan sesiapa yang mensyirikkan Allah maka
sesungguhnya telah melakukan dosa yang sangat besar
[an-Nisa’: 48]
Sesungguhnya Allah tidak mengampunkan
sekiranya Dia disekutukan, dan Dia mengampun apa yang selain demikian kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang mensyirikkan Allah maka
sesungguhnya dia sesat dengan kesesatan yang teramat sesat [an-Nisa:116]
Mereka menjadikan jin sebagai sekutu
bagi Allah, padahal Dia-lah yang menjadikan mereka(jin-jin). Mereka mereka-reka
bagi Allah anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan tanpa ilmu, Maha Suci Allah
dan Maha Tinggi Allah daripada apa yang mereka sifatkan”[al-An’am: 100]
Katakan: sesungguhnya yang diharamkan oleh Tuhanku adalah kekejian
yang zahir dan batin, maksiat, melampauai batas tanpa sebenar dan kamu
mensyirikkan Allah dengan sesuatu yang tiada diturunkan baginya bukti, dan kamu
berkata terhadap Allah dengan apa yang kamu tidak mengetahui [al-‘Araf:33]
Apakah Dia yang mengawasi setiap yang hidup tentang apa yang dikerjakan
(sama dengan sembahan-sembahan yang tidak berkuasa itu)? . Sehingga mereka
menjadikan bagi Allah sekutu-sekutu.Katakan: “jelaskan sekutu-sekutu itu”.
Bahkan kamu mahu memberitahu-Nya tentang
apa yang Dia tidak ketahui pada bumi, atau kamu sekadar
berkata-kata secara luaran sahaja? Bahkan dihiasi untuk orang kafir dalam tipu daya mereka itu (mereka
memandangnya baik), serta mereka menghalang daripada Jalan Kebenaran. Dan sesiapa yang disesatkan Allah, maka
tiadalah baginya penunjuk [ar-Rad: 23]
Orang yang murni (pegangannya) terhadap
Allah, bukan golongan musyrikin kepada-Nya. Dan sesiapa yang mensyirikkan Allah
maka umpama dia tersungkur dari langit,
lalu disambar burung atau diterbangkan angin kepada tempat yang jauh [al-Haj: 31]
Janganlah engkau jadikan
beserta Allah sembahan yang lain, nanti engkau akan tercela lagi terhina [al-Isra :22]
Demikianlah yang diwahyukan
kepada engkau oleh Tuhanmu daripada hikmah. Dan jangan engkau jadikan bersama
Allah sembahan yang selain, nanti engkau akan dilemparkan ke dalam neraka,
secara tercela lagi terusir
[al-Isra’: 39]
Allah menyebut bahawa orang nasrani telah jadi kafir kerana mereka
beri’tiqad yang Saiyyidina Isa ‘alaihi as-salam adalah anak Allah. Sedangkan
mahasuci Allah daripada beranak atau diperanakkan.
لَقَدْ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوۤاْ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ
ٱلْمَسِيحُ ٱبْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ ٱلْمَسِيحُ يَابَنِيۤ إِسْرَائِيلَ ٱعْبُدُواْ
ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِٱللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ
ٱللَّهُ عَلَيهِ ٱلْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ ٱلنَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ
أَنصَارٍ * لَّقَدْ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوۤاْ إِنَّ ٱللَّهَ ثَالِثُ
ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَـٰهٍ إِلاَّ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ
عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Sesungguhnya telah kafirlah
orang-orang yang berkata: “sesungguhnya Allah itu ialah al-Masih Ibn Maryam”.
Sedangkan al-Masih berkata:”wahai Bani Israel, sembahlah Allah, Tuhanku dan
Tuhan kamu. Sesungguhnya sesiapa yang mensyirikkan Allah, sesungguhnya Allah
telah mengharamkan syurga baginya dan tempat tinggalnya adalah neraka. Dan
tiada bagi golongan yang zalim itu pembantu. Sesungguhnya telah kafirlah
orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah adalah sepertiga daripada tiga.
Dan tiada dari tuhan kecuali Tuhan yang
satu.Dan sekiranya mereka tidak berhenti daripada apa yang mereka katakan,
niscaya akan mengena mereka yang kafir itu azab yang bersangatan [al-Maidah:72-73]
Ingatlah ketika Allah
berfirman: “wahai Isa Ibn Maryam, adakah engkau katakan kepada manusia
:’ambillah aku dan ibuku sebagai Tuhan selain daripada Allah”. Isa menjawab: “mahasuci
Engkau , tiada selayaknya bagiku bahawa aku katakan apa yang tidak bagiku hak.
Sekiranya aku telah berkata sedemikian, tentunya Engkau mengetahui. Engkau
mengetahui apa-apa yang ada dalam diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada
pada Engkau . sesungguhnya Engkau sangat mengetahui segala yang ghaib’. [al-Maidah:116]
Dan orang
yahudi berkata; “Uzair itu anak Allah”. Orang nasrani berkata: “al-Masih
anaknya Allah”. Demikianlah perkataan yang mulut mereka ucapkan, menyamai
perkataan orang-orang kafir sebelumnya,
laknat Allah ke atas mereka. Bagaimana boleh mereka berpaling (daripada
kebenaran)?. Mereka mengambil pendita-pendita dan ulama mereka sebagai
tuhan-tuhan (rab-rab) selain Allah,
begitu juga (mereka telah jadikan) al-Masih Ibn Maryam, sedang mereka
tidak disuruh, melainkan supaya menyembah Tuhan(ilah) yang satu, tiada tuhan
kecuali Dia. Mahasuci Dia dari apa yang mereka syirikkan. [al-Taubah:30-31]
* وَإِنَّ ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَٱعْبُدُوهُ هَـٰذَا
صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ * مَا كَانَ للَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ
إِذَا قَضَىٰ أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
Tidaklah Allah mengambil
(mempunyai) anak. Mahasuci Dia (daripada yang demikian itu), Apabila Dia
memutuskan sesuatu, maka sesungguhnya Dia berfirman kepadanya “jadilah”, maka
terjadilah ia. Dan sesungguhnya Allah adalah Tuhan aku dan Tuhan kamu semua,
maka sembahlah dia. Inilah Jalan yang Lurus [Maryam:35-36]
Bukan sahaja
orang kristian bahkan orang musyrikin juga mengatakan yang Allah mempunyai
anak. Mahasuci Allah daripada apa yang mereka sifatkan.
* وَلَدَ ٱللَّهُ
وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
* أَلاَ إِنَّهُم مِّنْ
إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ
* أَمْ خَلَقْنَا ٱلْمَلاَئِكَةَ إِنَاثاً وَهُمْ شَاهِدُونَ * فَٱسْتَفْتِهِمْ أَلِرَبِّكَ ٱلْبَنَاتُ وَلَهُمُ ٱلْبَنُونَ
فَأْتُواْ
بِكِتَابِكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ * أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ * أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ * مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ * أَصْطَفَى ٱلْبَنَاتِ عَلَىٰ ٱلْبَنِينَ *
* إِلاَّ عِبَادَ ٱللَّهِ ٱلْمُخْلَصِينَ * سُبْحَانَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * وَجَعَلُواْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ ٱلْجِنَّةِ نَسَباً وَلَقَدْ
عَلِمَتِ ٱلجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ *
Maka tanyalah
kepada mereka: “adakah untuk tuhan engkau anak-anak perempuan, sedangkan untuk
mereka anak-anak lelaki?”. Atau Kami jadikan malaikat itu sebagai perempuan
sedangkan mereka menyaksikannya?. Sesungguhnya
mereka membuat tuduhan bohong semata-mata. (dikatakan) Allah mempunyai anak,
sungguh-sungguh mereka berbohong. Adakah
Alah memilih anak perempuan melebihi anak lelaki?. Apakah kamu ini? Bagaimana kamu membuat
keputusan ?. Tidakkah kamu mendapat peringatan?. Atau adakah bagi kamu dalil yang kukuh?.
Datangkan dengan kandungan kitab kamu
sekiranya kamu dari golongan yang benar. Mereka mengadakan nasab antara-Nya dengan jin-jin,
Sesungguhnya jin-jin tersebut mengetahui (sekiranya mereka berkata sedemikian)
mereka akan dihadirkan (ke dalam neraka). Mahasuci Allah daripada apa yang
mereka sifatkan. Kecuali (yang terselamat) hamba-hamba Allah yang ikhlas [as-soffat:149-159]
Mereka berkata Allah mempunyai
seorang anak. Mahasuci –Nya , Dia Maha Kaya, bagi-Nya apa yang di langit dan
apa yang di bumi. Adakah di sisi kamu ada bukti yang kukuh untuk tuduhan ini?.
Adakah kamu berkata terhadap Allah dengan apa yang kamu tidak mengetahui.
Katakan: orang yang mengadakan pembohongan terhadap Allah tidak akan berjaya. [Yunus:68-69] *
Dan mereka berkata: Allah mempunyai anak, Mahasuci-Nya,
bahkan bagi-Nya apa yang di langit dan di bumi,
semuanya tunduk kepada-Nya [al-Baqarah:116]
Dan katakan: Segala pujian bagi
Allah, yang tiada mempunyai anak, tiada bagi-Nya sekutu pada kekuasaan-Nya,
tiada ada baginya pelindung (yang menjaga-Nya) daripada kerendahan, besarkanlah
Dia sebesar-besarnya. [al-Isra’:111]
Terdapat pula di
kalangan orang yahudi yang menyifatkan Allah dengan sifat kekurangan
Berkata orang-orang yahudi: Tangan
Allah terbelenggu (Allah dituduh kedekut). (Sebenarnya) tangan mereka itulah
yang terbelenggu dan laknat bagi mereka
dengan apa yang mereka katakan itu.
Bahkan Tangan Allah terbuka (amat Pemurah). Dia memberi rezeki
sebagaimana yang dikehendaki-Nya. Dan bertambah bagi kebanyakan mereka itu dari
(Ayat-Ayat ) yang turun ke atas engkau dari Tuhan engkau keterlampauan dan
kekufuran. Kami campakkan di antara mereka itu permusuhan dan kebencian sehingga
Hari Qiyamah. Setiap kali mereka
menghidupkan api untuk memerangi (Rasulullah), Allah memadamkannya, mereka
bergerak di bumi membuat kerosakan. Dan Allah tiada menyukai orang-orang yang
fasid. [al-
Maidah:64]
Di zaman
Saiyyidina Musa alaihi as-salam, terdapat di kalangan ummat baginda yang
mengadakan sembahan selain Allah:
قَالَ
أَغَيْرَ ٱللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَـٰهاً وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى ٱلْعَالَمِين
Saiyyidina Musa berkata: Adakah aku
akan cari Tuhan untuk kamu selain daripada Allah. Sedangkan Dia telah
melebihkan kamu di atas sekelian alam. Ingatlah ketika Allah menyelamatkan kamu
dari keluarga Firaun, mereka telah menyiksa kamu dengan azab yang teruk, mereka
membunuh anak-anak lelaki kamu, dan mereka membiarkan hidup perempuan kamu,
pada perkara tersebut adalah bala yang besar daripada Tuhan kamu [al-‘Araf:14]
Orang yahudi dan
kristian mendakwa yang mereka adalah ummah kesayangan Allah, mereka adalah
anak-anak Allah, mereka akan terlepas daripada azab-Nya.
Berkata orang-orang yahudi dan
nasrani: “Kami adalah anak-anak Allah dan kekasih-Nya”. Katakan (kepada
mereka): “Kenapa Allah mengazabkan kamu disebabkan dosa-dosa kamu.
Bahkan kamu adalah manusia di antara makhluk yang dijadikan. Allah mengampunkan
sesiapa yang Dia kehendaki, Dia mengazab sesiapa yang Dia kehendak. Dan bagi
Allah penguasaan langit dan bumi, serta apa yang berada di antara keduanya, dan
kepada-Nyalah tempat kembali”. [al- Maidah:18]
Kepercayaan
mereka kepada Allah dikotori dengan syirik serta perbuatan mereka menyifatkan
Allah dengan sifat-sifat yang tiada layak bagi Allah yang Maha Tinggi itulah
yang menyebabkan Rasulullah sollalahu ‘alaihi wasallam mengajak golongan
kristian supaya mengadakan mubahalah, majlis di mana masing-masing berdoa
kepada Allah supaya azab diturunkan kepada golongan yang dusta. Serta mengajak
mereka kepada perkataan kenyataan yang sewajarnya dikongsi antara kita dan
mereka , iaitu mentauhidkan Allah. Jelaslah kedua pihak, Rasulullah sollallahu
‘alaihi wasallam dan golongan kristian dalam mubahalah ini berdoa kepada Tuhan
yang sama, Allah.
Orang siapa yang membantah
engkau tentang kebenaran selepas
kedatangan ilmu kepadamu, maka katakan kepada mereka: “marilah kamu, kita
panggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, wanita-wanita kami dan wanita-wanita
kamu, serta diri kami dan diri kamu , kemudian kita mubahalah, agar diturunkan
laknat allah ke atas yang berbohong.”[ali-‘Imran:61-64]
Orang kafir
beribadat kepada Allah secara ‘longgar’, mereka menerima Allah hanya sebagai
salah satu dari Rab dan Ilah yang mereka
sembah, mereka memohon kepada Allah kelepasan dari kepayahan serta keselamatan
dari bahaya ketika mereka benar-benar terperangkap, tetapi mereka terus
menyembah yang selain-Nya di masa-masa biasa. Ada pula yang menyembah Allah
ketika mendapat rahmat tetapi kufur dan menyembah selain-Nya ketika kesukaran. Itulah kekufuran dan syirik.
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ
أَصَابَهُ خَيْرٌ ٱطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ ٱنْقَلَبَ عَلَىٰ
وَجْهِهِ خَسِرَ ٱلدُّنْيَا وَٱلأَخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ } يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ
ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ* يَدْعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ
يَنفَعُهُ ذٰلِكَ هُوَ ٱلضَّلاَلُ ٱلْبَعِيدُ *
Di kalangan manusia, terdapat yang menyembah
Allah di pinggiran. Jika dia ditimpa kebaikan, tenteramlah hatinya, dan jika
dia ditimpah fitnah (cubaan) , dia berbalik menjadi kufur. Dia mendapat
kerugian di dunia dan di Akhirat, yang demikian itu adalah kerugian yang
dahsyat. Mereka menyembah selain Allah apa yang tidak berkuasa memberi mudarat
dan tidak manafaat, yang demikian itu merupakan kesesatan yang nyata. Dia menyembah kepada sesuatu yang
kemudaratannya lebih hampir daripada kemanafaatannya, itulah seburuk-buruk
pelindung dan seburuk-buruk teman [al-Haj:12-13]
Mereka menyembah sembahan selain
Allah yang tiada diturunkan tentangnya bukti yang kukuh dan tiada ada pada
mereka ilmu tentangnya, dan tiada bagi golongan yang zalim itu pembantu [al-Haj: 71]
Dia-lah yang memudahkan bagi
kamu perjalanan di daratan dan di lautan,
“. Dan ketika kamu berada di atas kapal
yang bergerak laju membawa penumpang dengan tiupan angin yang baik, maka
mereka bersukacita kerananya, (kemudian) datang kepadanya ribut kencang, serta
mereka didatangi ombak dari setiap tempat, para pemumpang itu menyangka bahawa mereka
akan ditenggelam oleh ombak-oamka tersebut, lalu mereka berdoa kepada Allah dengan penuh keikhlasan: “sekiranya
kami diselamatkan dari perkara ini , nantinya kami akan menjadi dari golongan
yang bersyukur” [Yunus:21-22]
Dan apabila manusia ditimpa
kemudaratan, dia berdoa kepada Tuhan-nya dengan inabah kepada-Nya, kemudian dia
memperolehi nikmat daripada-Nya, dia akan melupai apa yang dia pohon kepada-Nya
sebelum itu, dan dia jadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan manusia
daripada Jalan-Nya . Katakan kepadanya: “bergembiralah dengan kekufuranmu
sebentar waktu, sesungguhnya engkau daripada penghuni neraka” [az-Zumar:8]
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ
مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلأَرْضِ مِن دَآبَّةٍ وَٱلْمَلاۤئِكَةُ وَهُمْ
لاَ يَسْتَكْبِرُونَ * يَخَافُونَ رَبَّهُمْ مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا
يُؤْمَرُونَ * وَقَالَ ٱللَّهُ لاَ تَتَّخِذُواْ إِلـٰهَيْنِ ٱثْنَيْنِ إِنَّمَا
هُوَ إِلـٰهٌ وَاحِدٌ فَإيَّايَ فَٱرْهَبُونِ
* وَلَهُ مَا فِي ٱلْسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضِ وَلَهُ ٱلدِّينُ
وَاصِباً أَفَغَيْرَ ٱللَّهِ تَتَّقُونَ
* وَمَا بِكُم مِّن
نِّعْمَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ * ثُمَّ إِذَا كَشَفَ ٱلضُّرَّ عَنْكُمْ إِذَا فَرِيقٌ
مِّنْكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ
* لِيَكْفُرُواْ بِمَآ
آتَيْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُواْ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ
Bagi Allah-lah sujud apa yang
di langit dan apa yang di bumi daripada segala yang melata (di bumi) dan para
malaikat , mereka tidak membesarkan diri.
Mereka (para malaikat) takut akan Tuhan mereka yang atas mereka, serta mereka lakukan apa yang
mereka diperentahkan. Allah berfirman: “Janganlah kamu beriman kepada dua
tuhan. Sesungguhnya Dia adalah Tuhan yang Esa, maka hendaklah kamu gerun
kepada-Ku.” Bagi-Nya apa yang di langit dan di bumi, bagi-Nya Agama (kepatuhan)
yang kekal, apakah selain Allah yang kamu bertaqwa?. Apa sahaja nikmat ke atas
kamu, maka ianya daripada Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kemudaratan,
kepada Allah kamu minta perlindungan. Kemudian apabila dihilangkan kemudaratan daripada kamu, maka sebahagian daripada kamu
akan melakukan syirik terhadap Tuhan (Rab) kamu. Sehingga mereka kufur terhadap
apa yang dianugerahkan kepada mereka, maka bersenang-lenanglah kerana nanti
kamu akan mengetahui (akibatnya) [an-Nahl:49-55]
Sebahagian orang kafir percaya kepada Allah tetapi kepercayaan mereka
itu tidak menghalang mereka daripada mensyirikkan Allah. Maksudnya mereka
setakat percaya tetapi mereka tidak mentauhidkan Allah. Mereka tidak mentauhid
Allah dari segi Rububiyyah mahupun Uluhiyyah-Nya.
أَفَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَىٰ كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ
وَجَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَكَآءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لاَ
يَعْلَمُ فِي ٱلأَرْضِ أَم بِظَاهِرٍ مِّنَ ٱلْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ
كَفَرُواْ مَكْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا
لَهُ مِنْ هَاد *ٍلَّهُمْ عَذَابٌ فِي ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا وَلَعَذَابُ
ٱلآخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ مِن وَاقٍ
Apakah Dia (Allah) yang
mengawasi di atas setiap jiwa tentang apa yang dilakukan (sama dengan
sekutu-sekutu yang tidak mengawasi?). Mereka jadikan bagi Allah sekutu-sekutu
Katakan: “terangkan tentang sekutu-sekutu itu”. Apakah kamu mahu
memberitahu-Nya tentang sesuatu yang tidak Dia ketahui di bumi , atau ianya sekadar perkataan zahir( kosong
tanpa makna) semata-mata?, Bahkan dihiasi untuk mereka yang kufur (sehingga)
mereka melihat tipu-daya ( yang
sebenarnya kesesatan itu sebagai eluk) sehingga mereka tertahan daripada
Jalan-Nya . Sesiapa ayang disesatkan oleh Allah , maka tiada baginya pemberi
petunjuk. Bagi mereka azab dalam kehidupan dunia dan azab di akhirat lebih
berat. Tiada bagi mereka pendinding dari (azab) Allah. [ar-Rad:33]
Jangan engkau adakan tuhan yang
lain bersama Allah, maka (sekira kamu
engkar) engkau akan berada dalam hina dan kecewa [al-Isra’:22] lihat
juga [al-Isra:39]
وَإِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ
لِلنَّاسِ ٱتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَـٰهَيْنِ مِن دُونِ ٱللَّهِ قَالَ
سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِيۤ أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ
قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي
نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ ٱلْغُيُوبِ مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَآ أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ ٱعْبُدُواْ
ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا
تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ
شَهِيدٌ
Dan tatkala Allah berfirman
kepada Saiyyidina ‘Isa Ibn Maryam: “Adakah engkau berkata kepada manusia,
ambillah aku berserta ibuku sebagai dua tuhan selain di samping Allah?”.
Saiyyidina ‘Isa berkata: “Mahasuci Engkau tiadalah layak bagiku untuk mengatakan sesuatu yang aku tidak
berhak, sekiranya aku berkata sedemikian, tentunya Engkau telah mengetahuinya,
Engkau mengetahui apa yang ada pada jiwaku, dan aku tidak mengetahui apa yang
ada pada Zat Engkau, sesungguhnya Engkau maha mengetahui yang ghaib-ghaib. Tiadalah aku katakan kepada mereka kecuali
apa yang Engkau perentahkan aku dengannya iaitu hendaklah kamu menyembah Allah,
Tuhanku dan Tuhan kamu, dan aku menjadi saksi ke atas mereka selama aku berada
di kalangan mereka, dan apabila Engkau wafatkan aku, maka Engkau-lah yang
mengawasi ke atas mereka. Dan Engkau-lah menjadi saksi atas segala sesuatu”. [al- Maidah:
116]
Akan Kami campakkan ke dalam
hati-hati orang kafir ketakutan disebabkan apa yang mereka syirikkan bersama
Allah dengan apa yang tiada diturunkan
baginya bukti yang kukuh, tempat kembali mereka ini adalah neraka, ianya adalah
seburuk-buruk tempat tinggal bagi orang-orang yang zalim [ali-‘Imran: 151]
Al-Quran mengajar kita agar mengatakan bahawa Tuhan (Rab) kita orang
Islam adalah juga Tuhan (Rab) sebenar mereka (terutamanya golongan Ahlu
al-Kitab).
Katakan : “adakah kamu menghujjah
kami pada Allah? Sedangkan Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu, bagi kami
amalan kami dan bagi kamu amalan kamu, Kepada-Nya kami mengikhlaskan diri”. [al-Baqarah: 139]
Maka dengan demikian itu
ajaklah (mereka kepada Islam) dan istiqamahlah sebagai mana engkau diperentah,
dan jangan dikuti hawa nafsu mereka , dan katakana: ‘aku beriman dengan apa
yang diturunkan Allah daripada Kitab, aku diperentah (Allah) supaya berlaku
adil kepada di antara kamu. Allah adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu, bagi kami
amalan kami dan bagi kamu amalan kamu, tiada (faedah) hujjah pertengkaran
antara kami dengan kamu, Allah akan
mengumpulkan di antara kita, kepada-Nya tempat kembali”. [as-Syura:15]
Katakan: “Wahai Ahlu al-Kitab,
marilah kamu semua kepada Kalimah yang sama di antara kami dan di antara kamu,
iaitu kita tidak menyembah kecuali Allah, dan kita tidak mensyirikkan
dengan-Nya sesuatu, dan tidak menjadikan
sebahagian daripada kita bagi sebahagian yang lain tuhan-tuhan (rab) kecuali Allah”, sekiranya mereka berpaling,
maka katakan: “persaksilah kamu yang sesungguhnya kami adalah muslimun”. [ali-‘Imran:64]
Katakan: “Bahkan Tuhan kamu,
Tuhan langit dan bumi, yang menjadikan keduanya, adalah aku menjadi saksi atas
yang demikian itu” [al-Anbiya’:57]
ٱللَّهَ رَبَّكُمْ وَرَبَّ آبَآئِكُمُ
ٱلأَوَّلِينََ * أَتَدْعُونَ بَعْلاً وَتَذَرُونَ أَحْسَنَ ٱلْخَالِقِين * إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَلاَ تَتَّقُونَ * وَإِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ
Sesungguh
Saiyyidina Ilyas adalah daripada para
rasul. Ketika baginda menyeru kaumnya: “kenapa
kamu tidak bertaqwa. Bagaimana boleh
kamu berdoa kepada Ba’al, kamu tinggalkan sebaik-baik Penjadi. Allah adalah Tuhan kamu dan Tuhan datuk nenek
kamu”, [al-Soffat:126]
Orang kafir menerima Allah sebagai Tuhan (Rab dan Ilah) tetapi mereka
mensyirikkan-Nya dengan sembahan yang lain.
*أُفٍّ لَّكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ
أَفَلاَ تَعْقِلُونَ *قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لاَ
يَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَلاَ يَضُرُّكُمْ
Saiyyidina Ibrahim berkata: “patutkah
kamu sembah selain daripada Allah apa
yang tidak memberi kamu sebarang manafaat dan tidak memberi sebarang mudarat,
Celakalah kamu, bagaimana kamu boleh menyembah selain Allah, tidakkah kamu
mempunyai akal?”. Mereka (Kaum kafir)
berkata: “bakarlah dia dan tolonglah tuhan(ilah) kamu sekiranya kamu mahu bertindak” . [Al-Anbiya 66]
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيهُ ٱللَّهُ ٱلْكِتَٰبَ
وَٱلْحُكْمَ وَٱلنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّي مِن
دُونِ ٱللَّهِ وَلَـٰكِن كُونُواْ رَبَّـٰنِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ
ٱلْكِتَٰبَ وَبِمَا كُنْتُمْ وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ ٱلْمَلاَئِكَةَ
وَٱلنَّبِيِّيْنَ أَرْبَاباً أَيَأْمُرُكُم بِٱلْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ
مُّسْلِمُونَ * تَدْرُسُونَ
Tiada hak bagi mana-mana
manusia yang telah diberikan Allah kitab , hukum, kenabian , kemudian dia berkata kepada
manusia: “Hendaklah kamu menjadi hambaku
(menyembah aku) selain daripada Allah”, tetapi (hendaklah dia berkata) “Hendaklah
kamu menjadi golongan rabbani dengan apa yang kamu ajarkkan kandungan al-Kitab
dan dengan apa yang telah kamu pelajari”. Dan tiadalah patut dia menyuruh
kamu agar mengambil para malaikat dan para nabi sebagai
tuhan-tuhan (rab-rab) , adakah dia menyuruh kamu dengan kekufuran selepas kamu
menjadi muslim? [ali-‘Imran:79-80]
Katakanlah: “adakah patut aku
hendakkan tuhan (rab) selain Allah,
sedangkan Dia adalah tuhan bagi segala sesuatu, tiada lah berusaha setiap jiwa itu kecuali natijahnya ke atasnya
sendiri, tiada orang yang berdosa
menanggung dosa orang lain. Kemudian
kepada Tuhan (Rab) kamulah kamu kembali, maka Dia akan menjelaskan kepada kamu
tentang apa yang kamu telah perselisihkan [al-An’am:
164]
يٰصَاحِبَيِ ٱلسِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَّفَرِّقُونَ خَيْرٌ
أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَاحِدُ ٱلْقَهَّار*ُ مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلاَّ أَسْمَآءً
سَمَّيْتُمُوهَآ أَنتُمْ وَآبَآؤُكُمْ مَّآ أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ
إِنِ ٱلْحُكْمُ إِلاَّ للَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوۤاْ إِلاَّ إِيَّاهُ ذٰلِكَ
ٱلدِّينُ ٱلْقَيِّم وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ
“Wahai kedua teman sepenjaraku, adakah tuhan-tuhan (rab-rab) yang
berbeza-beza itu lebih baik daripada Allah Yang Satu dan Maha Perkasa. Tiadalah
yang kamu sembah selain daripada Allah
kecuali nama-nama yang
dinamakannya oleh kamu sendiri dan oleh nenek-moyang kamu, tiadalah ia
mempunyai dalil yang diturunkan Allah , sesungguhnya tiada hukum kecuali
daripada Allah. Dia memerentah agar tiada disembah kecuali Dia. Demikianlah
agama yang teguh, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui [Yusuf:39-40]
Orang kafir percaya Allah adalah Tuhan (ilah) tetapi mereka juga
mengambil tuhan-tuhan (Ilah) yang disembah selain daripada Allah.
Telah Kami utuskan Nuh kepada kaumnya
dan dia berkata: “Wahai kaumku !, sembahlah Allah, tiada bagi kamu tuhan (ilah)
kecuali Dia, sesungguh aku bimbang ke atas kamu azab pada Hari Akhirat” [al-‘Araf: 59] lihat juga
seruan Saiyyidina Hud [al-‘Araf:65] & [al-Hud:50], Saiyyidina Soleh [al-‘Araf:73] &
[al-Hud:61], Saiyyidina Shu’aib [al-‘Araf:85] & [al-Hud: 84] ,
Saiyyidina Nuh [al-Mu’minun:24]
*أَمَّنْ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُمْ
مِّنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَآئِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ
لَكُمْ أَن تُنبِتُواْ شَجَرَهَا أَإِلَـٰهٌ مَّعَ ٱللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ }
* أَمَّن جَعَلَ ٱلأَرْضَ قَرَاراً وَجَعَلَ خِلاَلَهَآ
أَنْهَاراً وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ ٱلْبَحْرَيْنِ حَاجِزاً
أَإِلَـٰهٌ مَّعَ ٱلله بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ
Siapakah yang menjadikan
langit dan bumi, dan yang menurunkan untuk kamu air daripada langit, maka Kami tumbuhkan dengannya kebun-kebun
yang indah. Tiada bagi kamu keupayaan untuk menumbuhkan tumbuhan : adakah tuhan
(ilah) lain di samping Allah?,Bahkan mereka menyamakan Allah dengan yang lain.
Siapakah yang menjadikan bumi
sebagai tempat tinggal dan menjadikan di celah-celahnya sungai-sungai, yang
menjadikan baginya pasak (gunung-ganang) dan menjadikan antara dua lautan
benteng: adakah tuhan (ilah) lain di samping Allah? Bahkan kebanyakan mereka
tidak mengetahui.
Siapakah yang menyahut orang
yang merintih apabila dia berdoa kepada-Nya dan menghilangakn keburukan dan
menjadikan kamu sebagai khalifah di bumi?: adakah tuhan (ilah) lain di samping
Allah?. Sedikit daripada mereka yang menerima peringatan
Siapakah yang memandu
kamu dalam kegelapan di daratan dan di
lautan, dan siapakah yang mengutus angin
sebagai berita gembira sebelum datangnya rahmat-Nya? Maha Tinggi Allah
daripada apa yang mereka sekutukan.
Siapakah yang memulakan
kejadian, kemudian mengulanginya, dan siapakah yang member kamu rezeki daripada
langit dan bumi: Adakah tuhan (ilah) lain disamping Allah. Katakan : datangkan
bukti-bukti kamu sekiranya kamu orang
yang benar. [an-Naml: 60-64]
Katakan: “bagaimana pandangan
kamu , sekiranya Allah menjadikan bagi kamu malam terus-menerus sehingga Hari
Qiyamah, adakah ada Tuhan (Ilah) selain Allah yang dapat mendatangkan cerah
kepada kamu, tidakkah kamu mendengar?.” Katakan: bagaimana pandangan kamu,
sekiranya Allah menjadikan bagi kamu siang terus-menerus sehingga Hari Qiyamah,
adakah ada (Ilah) selain Allah yang dapat mendatangkan malam supaya kamu dapat beristirehat padanya?”. Tidakkah kamu melihat? [al-Qasas: 72]
أَمِ ٱتَّخَذُوۤاْ آلِهَةً مِّنَ ٱلأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ * لَوْ كَانَ فِيهِمَآ آلِهَةٌ إِلاَّ ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا
فَسُبْحَانَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
Sekiranya ada pada keduanya (langit
atau bumi) Tuhan (ilah) kecuali Allah tentu
akan binasa keduanya, Mahasuci Allah Tuhan (Rab) Arash yang agung daripada apa
yang mereka sifatkan [al-Anbiya 21-22]
Adakah bagi mereka tuhan
(ilah) selain Allah, mahasuci Allah daripada apa yang mereka syirikkan. [at-Tur:43]
Sesungguhnya apa yang kamu
sembah selain Allah daripada berhala, dan kamu adakan pembohongan. Sesungguhnya
perkara-perkara yang disembah selain Allah tidak menguasai rezeki untuk diberi
kepada kamu, bahkan mereka sendiri menuntuti rezeki daripada Allah. Oleh itu
sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya, kepada-Nya lah kamu kembali [al-‘Ankabut:17]
Sekiranya kita
perhatikan ayat-ayat yang menyentuh perkara Rububiyyah dan Uluhiyyah Allah
Ta’ala, mungkin secara jelas dan serta-merta kita dapat fahami hampir semua
yang mensyirikkan Allah dari segi Uluhiyyah itu adalah mereka yang mensyirikkan
Allah dari segi Rububiyyah. Mereka mengadakan sekutu bagi Allah dalam Uluhiyyah
(sembahan) kerana mereka percaya sekutu-sekutu yang mereka adakan dan sembah
itu mempunyai sebahagian kuasa Rububiyyah. Logik yang cuba memisahkan kedua
jenis tauhid ini: seakan-akan ramai manusia yang mempunyai tauhid yang khalis
dari segi Rububiyyah tetapi mereka syirik dari segi Uluhiyyah pada Allah itu
agak sukar untuk diterima apabila kita melihat ayat-ayat yang berkaitan secara
menyeluruh. Apa lagi untuk mengatakan
bahawa pembahagian dan pemisahan tauhid yang sebegini rupa merupakan huraian
aqidah dari salafuna as-soleh. Terutama apabila penggunaan kalimah Rab dan Ilah
telah digunakan di dalam al-Quran di banyak tempat secara bertukar-ganti,
sehingga kedua kalimah ini membawa kepada maksud yang sama . Perkara ini sangat
jelas kecuali kepada mereka yang mahu memejamkan mata hati mereka secara rapat.
Orang kafir telah menyifatkan Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak
dengan keagungan dan kesempurnaan Allah. Mereka menyifatkan Allah mempunyai anak, mereka mengatakan Allah
kedekut dan sebagainya. Mahasuci Allah daripada apa yang mereka sifatkan.
Persoalan ini berlarutan sehinggakan timbul perpecahan faham di kalangan ummah
ini sendiri, iaitu dalam mengitbatkan dam
menafikan Sifat-Sifat Allah.
وَجَعَلُواْ لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا إِنَّ ٱلإنسَانَ
لَكَفُورٌ مُّبِينٌ *أَمِ ٱتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُم
بِٱلْبَنِينَ
Dan mereka jadikan sebahagian
daripada hamba-hamba-Nya sebagai bagian daripada-Nya, sesungguhnya manusia itu
benar-benar kufur secara nyata. Patutkah Dia mengambil anak perempuan daripada
apa yang Dia jadikan, dan Dia mengkhususkan untuk kamu anak-anak lelaki. [Az-Zukhruf:
15-16]
Mereka menjadikan bagi Allah
sekutu-sekutu daripada jin, sedangkan Allah-lah yang menjadikan jin-jin
tersebut, mereka mereka-reka anak-anak
lelaki dan prempuan bagi-Nya tanpa
asas sebarang ilmu. Mahasuci Dia, Maha Tinggi Allah
daripada apa yang mereka sifatkan. [al-An’am: 100]
سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ ٱلْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُون* َوَسَلاَمٌ عَلَىٰ ٱلْمُرْسَلِين *َوَٱلْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ
Mahasuci Tuhan-mu , Tuhan yang
Maha Perkasa daripada apa yang mereka sifatkan. Salam sejahtera di atas para
rasul, Dan segala pujian bagi Allah, Tuhan bagi sekelian alam. [as-Soffat: 180-182]
Allah Subhanahu wa Ta’ala menerangkan Sifat-Sifat-Nya secara ringkas dan
padat sebagai jawaban kepada orang kafir yang meminta Rasulullah sollallahu
‘alahi wasallam menyifatkan Allah, maka Allah menurunkan surah
al-Ikhlas untuk meluruskan faham tentang Sifat-Sifat Allah. Surah pendek ini begitu
penting dari segi bacaannya dan
pemahamannya kepada ummah ini.
قُلْ
هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ * ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ
يُولَدْ * وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ
كُفُواً أَحَدٌ
Katakan: Allah itu Esa, Allah
bersifat as-Samad (selain-Nya memerlukan kepada-Nya, sedang Dia tiada
memerlukan selain-Nya), Tiada Dia beranak dan tiada diperanakkan. Dan tiada
bagi-Nya sesuatu yang menyamai (al-Ikhlas]
Kita mahu
membina sikap kita sebagaimana yang diperentah ke atas kita oleh Allah dalam
isu yang menyentuh soal yang
diperbincangkan ini. Kami belum ketemui mana-mana tempat di dalam al-Quran yang
melaknat orang kafir dari kalangan Ahlu al-Kitab atau musyirikin kerana mereka menggunakan
kalimah ‘Allah’ atau larangan ke atas mereka daripada memanggil Tuhan mereka
dengan nama ‘Allah’. Bahkan kita temui ratusan tempat di dalam al-Quran yang
secara jelas menyatakan yang orang kafir semada musyrikin ataupun ahlu al-Kitab
mengakui Allah sebagai Tuhan; kekufuran dan kesesatan mereka adalah kerana
mereka mensyirikkan Allah dan mereka menyifatkan Allah dengan sifat-sifat yang
tiada layak bagi Allah.
Kita diajar untuk tidak
mengatakan sesuatu berkaitan Allah kecuali dengan petunjuk daripada-Nya. Di
antara lain Allah menyebut:
Wahai Ahlu al-Kitab ! janganlah
kamu melampau pada agama kamu, (yakni) jangan kamu berkata tentang Allah kecuali perkara yang benar.
Sesungguhnya al-Masih ‘Isa Ibn Maryam adalah seorang rasul dan Kalimah-Nya, yang dicampakkan
nya ke atas Maryam dan Ruh daripada-Nya.
Maka berimanlah kepada Allah dan kepada para rasul-Nya, Jangan kamu kata
(tuhan) itu tiga. Berhentilah (daripada menuturkan sedemikian), sesungguhnya
yang demikian itu lebih baik bagi kamu. Sesungguhnya Allah adalah Tuhan (Ilah)
yang Satu. Mahasuci-Nya daripada Dia mempunyai anak, kepunyaaan-Nya lah apa
yang ada di langit dan apa yang di bumi, Memadailah Allah sebagai wakil [an-Nisa’:171]
Saiyyidina Musa alaihi as-salam berkata kepada Fir’aun:
Sebenar-benarnya aku tiada berkata-kata tentang Allah kecuali perkara yang sebenar, , sesungguhnya aku datang
kepadamu dengan bukti-bukti daripada Tuhan (Rab) kamu, maka serahkan Bani
Israel kepadaku
[al-‘araf:105]
Maka menganti selepas mereka penganti-penganti (yang jahat) , (walaupun)
mereka mewarisi al-Kitab, mereka memilih harta-benda
daripada dunia yang rendah ini, dan mereka berkata: “kami akan
diampunkan (Allah)”. Dan sekiranya
datang kepada mereka harta-benda
yang seumpama itu (lagi), mereka tetap mengambilnya. Tidakkah telah diambil
daripada mereka Perjanjian (yang
terkandung) dalam al-Kitab (Taurah) yakni mereka
tidak berkata sesuatu terhadap Allah
kecuali yang sebenar, walhal mereka telah mempelajari apa yang terdapat dalam (kandungan) al-Kitab ?. Negeri
Akhirat itu lebih baik (berbanding harta benda dunia) bagi orang-orang yang
bertaqwa. Tidakkkah mereka menggunakan aqal? [al-‘Araf: 169]
Dan siapakah yang lebih zalim
daripada mereka yang berdusta terhadap
Allah dengan kebohongan atau orang yang berkata : “telah diwahyukan
kepadaku”, sedangkan tiadapun diturunkan
wahyu walaupun sesuatu ke atasnya., dan (begitu juga) orang yang mengatakan: :
“aku akan menurunkan (wahyu) seumpama apa yang diturunkan oleh Allah”?. Sekiranya
engkau melihat (kedahsyatan) golongan zalim itu (menderita) ketika menhadapi
maut, sedang para malaikat memukulnya dengan tangan-tangan mereka (dan berkata): “keluarkanlah nyawa-nyawa
kamu, hari ini kamu dibalas dengan azab
yang sangat menghinakan disebabkan dengan apa yang kamu katakan secara tidak
sebenarnya terhadap Allah, dan kamu
selalu membesarkan diri daripada
ayat-ayat Allah” [al-An’am :93]
Kita tidak mendahului Allah dan Rasul-Nya dalam urusan-urusan istimewanya
yang berhubungan dengan Allah dan
Rasul, termasuklah kegunaan nama Allah itu sendiri oleh golongan kafir. Dalam
apa keadaan sekalipun, kita sentiasa
wajib mendepankan Allah dan Rasul walaupun
kita punyai pertimbangan yang
pada kita tersangat munasabah dan wajar.
Wahai orang-orang yang beriman!, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya, dan bertaqwalah kepada
Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui [al-Hujurat:1]
Tidak serkali-kali layak bagi mukmin
dan tidak juga bagi mukminah mempunyai pilihan sendiri apabila Allah dan
Rasul-Nya telah member keputusan dalam urusan mereka, dan sesiapa yang
mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia telah tersesat dengan
kesesatan yang jauh [al-Ahzab:36]
Isu Bible versi bahasa Melayu yang menterjemahkan God kepada Allah perlu
dilihat secara menyeluruh. Kita perlu bertanya kenapa terdapat golongan
kristian di barat beriya-iya menegaskan
yang God dalam kristian itu bukan Allah yang
terdapat dalam kepercayaan orang Islam . Sementara golongan kristian di rantau kita, rantau
ummat Islam, mahu menterjemahkan God kepada Allah pada terjemahan Bible bahasa
yang digunakan oleh ummah Islam?
Kecuali mereka mahu menjinakkan kita kepada mereka, kecuali untuk
menipiskan tebal benteng yang kita bina untuk
memisahkan kepercayaan kita daripada kepercayaan mereka. Kecuali untuk
mengurangkan penolakkan kita terhadap
pegangan mereka. Sedangkan kita sentiasa
membaca surah al-Fatihah di dalam setiap rakaat sembahyang, yang kandungannnya
antara lain ; kita meminta berlindung dari kita terjerumus pada jalan orang
yang sesat, yakni antara maksudnya jalan orang kristian dan juga daripada jalan
orang yang dimurkai Allah, yakni antara maksudnya jalan orang yahudi.
Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam mengarah kita agar membezakan penampilan
kita daripada penampilan mereka, Secara
jelasnya, kita diperentah Allah agar berpaling daripada qiblat awal di Bait
al-Maqdis , yang juga merupakan qiblat ummat yahudi dan kristian kepada qiblat
kita sendiri yakni Kaabah di Makkah. Kita wajib menjaga benteng pembeza antara
kita dengan mereka.
Kita adalah ummat dakwah. Kita akan guna ruang yang ada untuk
menyebarkan kebenaran agama. Kita akan mengajak manusia kepada tauhid yang
menyelamatkan kehidupan mereka di dunia dan di akhirat. Dalam rangka dakwah
kepada Ahlu al-Kitab, kita akan mengajak mereka kepada Kalimah yang Sama antara
kita dan mereka; yakni mengakui ketauhidan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan
menjauhi syirik. Kita akan mengajak
manusia kepada kenyataan yang ada di dalam sanubari mereka secara fitrah yakni
mengakui wujudnya Tuhan, Allah.
Dan ketika Tuhan (Rab) engkau
mengeluarkan dari sulbi anak-anak Adam zuriat mereka, Tuhan mengambil kesaksian
mereka ke atas diri mereka sendiri,
yakni Tuhan bertanya: “Bukankah Aku ini
Tuhan (Rab) kamu?” .Mereka menyahut: “bahkan, kami menjadi saksi (atas
kebenaran itu)”. Agar di Hari
Qiyamah kamu idak mengatakan:“sesungguhnya
kami lupa dari kenyataan ini” [al- ‘Araf: 172]
Kesedaran wujudnya Allah, Tuhan yang menjadikan alam ini dan Tuhan yang menjadikan
manusia itu sendiri terdapat dalam kepercayaan kebanyakan agama, Begitupun kita
sedar agama seperti ajaran Buddha tidak pula mempunyai asas kepercayaan
terhadap wujudnya Tuhan, tidak percaya kepada wujudnya Hari Akhirat. Mereka
percaya perjalanan hidup di alam ini ditentukan oleh Hukum Karma, sementara tafakkur
mereka untuk mencapai ‘The Great Emptiness’. Berdasarkan perkiraan asas
sebeginilah kita tidak dapat memahami gerak-kerja yang sedang dilakukan di
peringkat antarabangsa yang bertujuan untuk mewujudkan ‘Common Ground’ antara
Islam dan Buddhism, serta antara agama-agama lain . Bagaimanapun isu ini tidak
pula mendapat respon dari tokoh-tokoh
agama dan aktivis politik di tempat kita sebagaimana mereka memberi respon
kepada Isu Kalimah Allah, walaupun pihak berkuasa di negara ini sendiri terlibat dalam gerak-kerja tersebut.
Antara terjemahan tafsir al-Quran di dalam versi Inggeris yang paling
meluas sebarannnya adalah Tafsir Abdullah Yusuf Ali. Tafsir ini diulang-terbit
saban tahun semenjak pertama diterbitkan pada tahun 1934. Ianya diterbitkan
oleh berbagai penerbitan. Memang diakui terdapat kritikan dari sebahagian ilmuan Islam
tentang kandungan tafsir ini, antara yang dikritik ialah kisah percintaan
Saiyyidina Yusuf dan Zulaikha yang begitu terperinci, dipersoalkan kesahihannya. Begitu juga fahaman
Abdullah Yusuf Ali tentang muamalah Bank Coventional. Begitu pun kami belum ketemui kritikan ke atas tafsir ini
kerana di dalamnya kalimah Allah telah diterjermahkan sebagai God di dalam
bahasa Inggerisnya. Walaupun dalam terbitan baru, kalimah Allah yang diterjemah
sebagai ‘God’ telah kembali kekal sebagai ‘Allah’. Maryam
Jameelah sekadar mengatakan beliau lebih menyukai terjemahan yang dilakukan oleh Muhammad
Marmaduke Pickthall berbanding Abdullah Yusuf Ali, kerana Pickthall mengekalkan
kalimah Allah dalam terjemahan Inggerisnya.
Setelah mengambil kira ayat-ayat al-Quran yang telah kami sebut dan
ayat-ayat yang kami tidak sebut, kami memahami bahawa terjemahan ‘God’ kepada
‘Allah’ dalam huraian agama samawi, yahudi dan kristian bukanlah menyalahi
aqidah Islam secara langsung. Begitu juga terjemahan ‘Allah’ kepada ‘God’ yang
dilakukan oleh penulis-penulis muslim yang menggunakan bahasa Inggeris.
Isu terjemahan ‘God’ kepada ‘Allah’
atau ‘Allah’ kepada God adalah persoalan
feqah, bukan persoalan aqidah.
Apabila kita menyebut sesuatu itu sebagai isu aqidah, bermakna ianya isu yang
tetap tanpa menerima sebarang perubahan. Ianya sudah disimpul-matikan.
Berlainan dengan isu feqah, isu yang secara relative lebih anjal. Jika ianya
memberi mudarat dan merugikan agama, maka ianya terlarang. Sebaliknya jika
ianya memberi manafaat dan menguntung agama, maka ianya sesuatu yang digalakkan.
Kita menentang terjemahan ‘God’ kepada ‘Allah’ kerana kita baca ianya
dirancang untuk menjinakkan kita kepada agama mereka. Paling kurang supaya kita tidak menolaknya dengan keras dan
tegas. Ini adalah suatu langkah yang kita wajar
berusaha untuk mencegahnya. Sikap kita dalam persoalan ini telah kita
bina secara ijtihad . Ianya bukan berdasarkan nas yang putus. Allah telah
berfirman:
Tidak akan sekali-kali yahudi
dan tidak nasara akan reda kepada engkau sehingga engkau mengikut Millah
mereka. Katakan (kepada mereka): “sesungguhnya Hidayah Allah itulah
sebenar-benar hidayah”. Dan sekiranya engkau mengikut hawa nafsu mereka (orang
yahudi dan nasara) selepas datang kepada
engkau ilmu (yakni kebenaran Islam) ,
maka tiadalah bagi engkau penjaga dan tiada penolong dari (azab) Allah (al-Baqarah: 120]
بَلِ ٱللَّهُ مَوْلاَكُمْ وَهُوَ خَيْرُ ٱلنَّاصِرِينَ*يَا أَيُّهَا
ٱلَّذِينَ آمَنُوۤاْ إِن تُطِيعُواْ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَىٰ
أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِينَ
Wahai orang-orang yang beriman!,
sekiranya kamu taati orang-orang kafir, niscaya mereka mengkembalikan kamu ke
belakang, maka kamu bertukar menjadi orang-orang yang rugi. Bahkan (taatilah) Allah
Pelindung kamu, Dia-lah sebaik-baik Penolong [Ali –‘Imran :149-150]
Feqah datang
dengan lima (atau enam) maksud umum (kulliyat al-khams): (1) untuk menjaga
kesucian agama (2) untuk menjaga kehormatan nyawa (3) untuk menjaga kemulian
aqal (4) untuk menjaga kesucian keturunan (5) untuk menjaga pemilikan harta dan
(6) untuk menjaga kehormatan maruah .
Maksud yang pertama (1) untuk menjaga kesucian agama itulah telah
melibatkan feqh al-jihad fi sabilillah dan juga hukum hudud ke atas orang yang
murtad. Ianya juga merangkumi semua
tindakan yang perlu diambil bersesuaian dengan kemampuan dan keadaan yang ada
untuk memelihara kesucian agama. Ini termasuklah segala langkah untuk mengelak dari terbukanya gejala murtad di
dalam masyarakat. Termasuklah larangan pengunaan kalimah Allah dalam Bible
versi Bahasa Melayu; yang kita baca
sebagai salah suatu daripada perancangan untuk menimbulkan kekeliruan batas
perbezaan antara agam Islam dengan agama mereka dan seterusnya melunakkan ummah
ini kepada ajaran kristian.
Sekiranya kita berdakwah kepada kebenaran Islam kepada golongan
non-muslim terutama orang yahudi dan kristian, maka kita akan mengatakan kepada
mereka sebagaimana yang Allah ajarkan
kepada kita dalam ayat 64 Surah Ali –‘Imran. Kita menggunakan ‘common words’
untuk membawa mereka kepada Tauhid. Kita katakan kepada mereka yang Tuhan
mereka adalah Tuhan kita, yakni Allah; marilah kita tauhidkan Allah, jangan
syirikkan Allah, jangan sifatkan Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak
bagi-Nya.
Jadi persoalan ini, yakni menterjemahkan kalimah God kepada Allah adalah
persoalan feqah, persoalan ijtihadiyyah, persoalan untuk memenuhi tuntutan
maksud umum syari’at yang
pertama ; iaitu untuk memelihara kesucian agama, Ianya bukan persoalan aqidah
secara langsung. Adalah keterlanjuran dan melampaui batas untuk menghukum ke
atas orang-orang yang berpandangan (atau
berfahaman) yang kalimah God dalam Bible itu boleh diterjemahkan kepada Allah itu
sebagai orang yang murtad dan syirik. Kecuali apabila hukuman itu dikhususkan kepada
golongan daripada muslim yang reda
dengan perbuatan mensyirikkan Allah atau reda dengan perbuatan menyifatkan
Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak bagi-Nya atau menganggap semua agama
membawa ajaran kebenaran yang dapat menyelamatkan manusia di dunia dan di
Akhirat.
Semoga Allah mengampuni kita semua di atas keterlanjuran kita, dan
semoga Allah memberi kita kefahaman yang jernih tentang ajaran agama-Nya yang
mulia ini. Semoga kita dapat mengakui keterlanjuran kita dengan hati yang insaf
dan sikap yang terbuka. Kita diberi taufiq untuk bertaubat atas keterlanjuran
kita dan kesanggupan untuk meminta maaf kepada orang yang kita zalimi secar
sengaja ataupun tidak sengaja. Semangat
kita untuk membela agama, keghairahan kita untuk menjaga kesucian agama tidak sekali-kali
membenarkan kita untuk berkata dan
bertindak di luar batas-batas anjuran al-Quran dan sunnah Rasulullah sollallahu
‘alaihi wasallam.
Semoga kita tidak terlalu gopoh untuk menjatuhkan hukuman ke atas
saudara-saudara kita sebelum kita menilik permasalahan itu dengan adil dan
cermat. Semoga apa sahaja kepentingan duniawi tidak akan mengelabui kita daripada
melihat kebenaran yang terdapat dalam ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah
sollallahu alaihi wasallam.
إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلإِسْلاَمُ وَمَا ٱخْتَلَفَ
ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلْعِلْمُ بَغْياً
بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ فَإنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ للَّهِ وَمَنِ
ٱتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلأُمِّيِّينَ
أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ ٱهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ
فَإِنَّمَا عَلَيْكَ ٱلْبَلَٰغُ وَٱللَّهُ بَصِيرٌ بِٱلْعِبَادِ
Sesungguh satu-satunya agama di sisi
Allah adalah Islam, tiada berselisih
mereka yang telah diberikan Kitab
kecuali sudah sampai kepada mereka ilmu (tentang kebenaran) tetapi kedengkian
antara mereka, sesiapa yang kufur kepada ayat-Ayat Allah, maka sesungguhnya
Allah amat cepat perkiraaan-Nya. Maka sekiranya mereka berhujjah dengan engkau,
maka katakan kepada mereka: “ Aku menyerahkan diriku kepada Allah, begitu juga
dengan pengikutku”. Katakan kepada mereka yang
diberi kitab dan mereka yang buta huruf (tanpa kitab): “tidakkah kamu
mahu memeluk Islam?, sekiranya mereka
memeluk Islam, maka sesungguhnya mereka
telah memperolihi hidayah, sekiranya mereka menolak, maka kewajiban ke
atas engkau adalah untuk menyampaikan (seruan agama), Dan Allah Maha melihat
hamba-hamba-Nya [ali-‘Imran:19]
Wallahu ‘alam.
Kami mula menilik ayat-ayat dalam
al-Quran dalam rangka mencari nas-nas yang menunjukkan terjemahan ‘God’ kepada
Allah adalah terlarang, bagi kami ketika itu ianya adalah soal aqidah.
Sebaliknya selepas itu kami dapat mengerti dalam keterbatasan faham kami
terhadap ayat-ayat al-Quran, kami dapati
ianya tidak sebagaimana anggapan awal kami. Alhamdulillah atas kesedaran yang
tiada nilaian duniawi yang telah Allah augerahkan ini. Semoga sebarang ketergelinciran
kami akan mendapat bantuan tangan-tangan yang akan mengheret ubun-ubun kami ke Jalan yang jelas dan benar. Alhamdulillah,
kami mula membuat catitan ini pada pertengahan bulan Rabi al-Awwal yang penuh
keberkatan. Selawat dan salam bercucuran ke atas Rasul kekasih Tuhan, begitulah
ke atas keluarga baginda keluarga pilihan, para sahabat yang dianugerahi nikmat untuk bersama
Junjungan, selawat dan salam yang tiada berkeputusan sepanjang zaman.
Depan Masjid Salor
Tengah Malam 10 Rabi al-Akhir 1434
No comments:
Post a Comment